Tänkvärt

Om du vill undvika kritik: Säg ingenting, gör ingenting, var ingenting!

Elbert Hubbard


LOGOTYPER

För att din logotype ska bli så skarp och tydlig som möjligt i tidningstryck vill vi ha den som en vektoriserad fil i .ai eller i .eps format. Det går med högupplösta och frilagda bildfiler också men då måste dom vara ordentligt gjorda. Använd inte logotyper hämtade från Internet om dom inte är nedladdningsbara och är anpassade för mediet den ska tryckas i.

Färgläget ska vara i CMYK inte i RGB
En av anledningarna till det är att när man konverterar 100% svart i program som Illustrator (tex. text) från RGB till CMYK så blir den svarta RGB-färgen 4-färgssvart och trycks då med fyra plåtar i tryckprocessen vilket ökar risken för misspass väldigt mycket, istället för att den svarta färgen bara trycks med en plåt.
Använd inte pms-färger i din logotype. Dessa har en mycket större färgrymd vilket inte går att återge i tidningstryck i CMYK. Anta att du har en stark limegrön färg i RGB så blir den väldigt matt och nästan lite tråkig i dagstidningstryck.

Skillnad på vektorer och pixlar
En av anledningarna till att logotypen ska vara vektoriserad är att den är uppbyggd av bezierkurvor och kan storleksförändras utan någon som helst kvalitetsförlust, den har knivskarpa kanter.
En logotype i pixlar, .jpg .gif .png är uppbyggd av små fyrkanter som blir synliga om den är lågupplöst eller vid förstoring.
Se bilden överst, pixlig logo till vänster och vektoriserad till höger


¨